Sebastiaan Rieter (docent) aan het woord over de opleiding HBO-ICT Innovative Development

De Haagse Hogeschool is gevestigd in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. In dit DIFx-interview vertelt Sebastiaan Rieter (docent Innovative Development) over de opleiding HBO-ICT en de nieuwe differentiatie Innovative Development waar studenten niet alleen leren over softwareontwikkeling, maar met opdrachten een heel uitgebreid curriculum aangeboden krijgen.

Challenges
De traditionele manier van lesgeven in Zoetermeer is verleden tijd. De HBO-ICT-studenten van de differentiatie Innovative Development krijgen opdrachten vanuit het bedrijfsleven, die als ‘challenges’ worden voorgelegd. Dat zijn projecten waar studenten in teamverband een semester aan werken. Een challenge wordt door een bedrijf ingebracht, dat kan een bedrijf uit de Dutch Innovation Factory zijn, de gemeente Zoetermeer of De Haagse Hogeschool. “Wij zijn op zoek naar problemen waar studenten innovatieve oplossingen voor kunnen bedenken.” Zij moeten echt het probleem van de opdrachtgever vinden, een innovatie methode hiervoor bedenken en uiteindelijk een product of concept voor de opdrachtgever ontwikkelen.

Inhoud opleiding
De basis van de opleiding is voor iedereen hetzelfde. “Als de student een bepaald talent heeft en wil ontwikkelen, dan krijgt de student de ruimte om zich daar volledig op te focussen. Je moet wel weten wat er in de andere domeinen speelt, maar de student heeft de keuze zich te specialiseren op een bepaald domein.” Er zijn bijvoorbeeld groepen studenten alleen met een stuk hardware of juist security bezig. Hierdoor is een team opgebouwd uit meerdere expertises en dat komt uiteindelijk overeen met het latere werkdomein waar de studenten terechtkomen.

Rol opdrachtgever
In principe werkt de opdrachtgever samen met het team studenten naar een oplossing voor het probleem. “De opdrachtgever geeft informatie en achtergrond en het team studenten gaat hiermee aan de slag.” De opdrachtgever is tijdens het traject verantwoordelijk voor een stukje beleving bij de studenten en informatieverstrekking. Maar de opdrachtgever wordt ook uitgenodigd zijn of haar expertise over te brengen aan de studenten. “Het is samenwerken, waar studenten aan de lead zijn en op die manier kom je na een half jaar tot een innovatief eindproduct.”

Benieuwd naar het toekomstperspectief van deze manier van onderwijs of hoe opdrachtgevers zich kunnen aanmelden? Bekijk het DIFx-interview hieronder.

VOLG ONS OOK OP LINKEDINTWITTER EN FACEBOOK!